torsdag 22 mars 2007

Resmage

Då var man tillbaka i landet lagom igen då :-)

Jag, K och September har spenderat drygt 2 underbara veckor i sydostasien. Några dagar storstad i Bangkok, närmare en vecka med kultur och tempelklättrande i Kambodja sen tillbaka till Thailand där vi avslutade med lite äkta sol-å-bad-semester på elefantön Koh Chang. Helt magiskt.

Vi var väl lite småoroliga inför resan hur det skulle gå med mat och hygien och allt sånt där, framförallt för Ks del men allt har gått alldeles utmärkt, vi bokade resan i höstas innan vi hade bestämt oss för att försöka skaffa barn, och det var nog bra annars hade vi nog valt att vänta tills September hade anlänt.
Det var ju lite pyssel med att kolla att all mat var nylagad/genomstekt osv men det blev rätt snabbt rutin ändå. K har mått bra i stort sett hela tiden, blev lite illamående under sista veckan på Koh Chang men lite extra sömn löste det. Vi klarade oss utan helt utan magsjuka trots att vi var ganska djärva när det gällde att prova mat och frukt och så, vilket ju var skönt. Vet inte om man kan få nått i efterhand, typ gulsot (jag är vaccinerad, men inte K) eller så, men än så länge mår vi väldigt bra allihopa.

Har varit grymt skönt att bara få vara VI ett tag, har inte blivit så mycket av den varan på sistone med allt jobb och eftersom K brukar slockna vid nio/halv tio på kvällarna. Men nu har det vara oss för hela slanten dygnet runt i mer än två veckor - underbart! Även om vi såklart småkivats lite också när blodsockret blivit för lågt och vi inte varit överens om prutningen och sådär ;-)

Vi kom fram till under vår resa att vi ska banne mig inte låta bli att resa bara för att vi skaffat barn heller, har träffat på många småknoddar i sulkys och bärselar i tempelruiner i Angkor Wat, bakgator i Bangkok och stränderna på Koh Chang...så det går. Det ska gå. Bestämde vi.

Vi blev båda helt förälskade i Kambodja, framförallt var det folket som gjorde det, ett varmare, vänligare och ödmjukare folk får man leta länge efter. Vi längtar redan tillbaka, och har redan börjat fundera på att göra en liknanade resa samma tid nästa år, fast då med ännu mer tid i Kambodja. September har då blivit 6 mnd och det borde funka bra att resa då. Så vi får se hur det blir med det. Men vi rekommenderar varmt Kambodja till alla som inte varit där...från och med nästa vinter verkar det som fler flygbolag dessutom kommer börja flyga dit, t.o.m. charter. Så då går säkert priserna ner lite också.

4 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Härligt att ni haft det så skönt! Nu vill jag också resa...!

Ella sa...

Jag hittade hit från Solusfemina och gillade din presentation. Visst är det skönt att skriva anonymt?

Vilken härlig resa ni verkar ha haft.

/s. sa...

@camilla: Ja, varje gång man är på vift undrar man ju hur man står ut resten av året och bara jobba jobba jobba och varför man inte reser oftare...!

@ella: Anonymiteten känns som en viktig del såhär i början iaf, kanske ändras längre fram, men för att komma igång med skrivandet (jag har skrivit väldigt lite tidgare) så vill jag känna så få begränsningar/motstånd som möjligt. Och genom att vara anonym, och slippa "stå till svars" inför nån annan än mig själv med det jag skriver, underlättar det en hel del...känns det som.

Anonym sa...

Och jag är inte avis.
Nej då.
Inte alls.
Åk ni bara till såna där fantastiska platser.
Tänk inte på mig.
Det går bra.
Jag kan sitta här i mitt radhus.

Näeee ... bara skoja!!! Kambodja är en dröm. Faktiskt. Någon gång blir det ... härligt att allt varit så ... härligt :)