tisdag 3 juli 2007

Sagan om ringen

På midsommarafton hände det. Frieriet. Så nu är man förlovad också, börjar verkar som 2007 kommer bliett av de mer milstolpe-rika åren i ens liv det här :-) Men hur kan jag ha undgått att berätta nått om planeringen för detta då undrar ni kanske? Well, det beror på att jag inte hade nått med saken att göra – det var K som friade till mig! Kan ni förstå. det har ju skämtats en del om att hon snart måste ta tag i saken själv då jag aldrig får tummen ur, det är inte det att jag inte ville göra det, men jag hade helt enkelt inte så bråttom...vi har ju faktiskt "bara" varit tillsammans i drygt 2,5 år och vi har ju hela livet på oss för det liksom. Men det här var en gigantisk överraskning. Och en mycket uppskattad sådan :-)

Vi spenderade midsommarhelgen med min släkt i dalarna. Det var lite småruggigt väder med gråmulna himlar och små skurar med jämna mellanrum under kvällen. Tror klockan började närma sig tio och jag och K kröp ner i ett par liggstolar med ett par filtar och en varsin kopp thé ute på altanen, skyddade från regnet av ett stort parasoll. Resten av släkten var utspridda över altanen (under partytält) och i "pensionärskuvösen". Vi satt där och pratade och plötsligt föreslog K att vi skulle gå ner till bryggan för att få lite tid avsides, vilket ju lät trevligt, men det regnade ju...så jag rynkade lite på näsan och tyckte gott vi kunde bli kvar precis där vi var. Så gick det en stund och regnet avtog och K gjorde ett nytt försök att få med mig ner, och det lyckades bättre den gången. Så vi promenerade ner till bryggan:

(Bilden är tagen en något finare dag, vädermässigt alltså)

Så där satt vi en stund och myste och pratade, någon meter över siljans yta, då jag plötsligt märker ett tonskifte i Ks röst, hon låter nervös och stakar sig lite. Hon säger att hon har något hon vill säga till mig, jag fattar fortfarande inte vad som är på gång utan tror nog mest att det är en kärleksförklaring på gång,
och visst en kärleksförklaring kommer, följd av att hon tar fram en knuten hand från under filten och när hon öppnar den möts jag av två ringar i silver...och frågan om jag vill spendera resten av mitt liv med henne. Inte för att jag för en sekund tror att hon tvivlat på det, men jag svarade såklart ja...


(Sekunder efteråt med våra fina, men provosoriska, ringar)

Sen bestämde vi oss för att vara lite hemliga och inte berätta något, utan bara suga på det lite själva resten av kvällen, om det inte var så att någon såg ringarna på oss och frågade, vilket ingen gjorde. Men morgonen därpå berättade vi det för mina föräldrar och sen dröjde det inte många sekunder innan resten av huset och släkten visste om det :-)

En underbar helg på många vis, men minnesvärd av en alldeles speciell anledning. Tack K, min älskade.

6 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Grattis grattis grattis! Vad häftigt! Vet inte vad det är med er karlar, men att det ska ta sån tiiiid! Tur att K är framåt :-) Grattis igen!

/s. sa...

Tusen tack! Ja, det var verkligen häftigt. Tid och tid...vi har inte så bråttom ;-)
Men jag hade faktiskt tänkt tanken jag också, men kom fram till att det blev lite tajt tidsmässigt detta året...men hade jag gjort det hade det också skett på midsommarafton (tänk va kul om vi båda hade haft med oss ringar dit!).

Ett alternativ jag också funderade över var nu på lördag: 070707 (7 är ju ett turnummer i många kulturer).
Fast det behövde jag ju som sagt aldrig göra verklighet av.

Men där har ni en bra anledning alla ni som inte kommit er för att fria! ;-)

Lite smått å gott sa...

hej!

JAg lade in en kommentar på ert inlägg den 27 maj, om barnvagnar. Se gärna det.. Håller själva på att titta barnvagnar nu...men mycket att tänka på. När är ni beräknade?

/Linn

Anonym sa...

*klappar händerna*

ÅÅÅÅ grattis grattis grattis!!!! Jag blir glad i hela kroppen av ditt inlägg. Om det går ... hälsa till K och säg grattis till en fin man ;)

/s. sa...

@Linn: Hej! vi är beräknade till mitten av September :-)

Ja, du det är lite lurigt att hålla koll på kommentarer på så gamla inlägg...fattar inte att det inte finns en bra funktion för det inbyggt i blogger!? Får nog skriva ett mail till dem...

Angående din kommentar; Vi hade också det i åtanke när vi valde vagn, det där med snömodden och det tycker man faktiskt Teutonia borde ha tänkt på också och inte gjort så tajta skärmar kring hjulen. Men vi satsar på att om det blir för moddigt så låser man framhjulen och kör med dem som medar/skenor istället.
Vi gillade inte heller "vanliga" 4-hjulingar för att de är så osmidiga att styra, men Mistralen har ju svängbara framhjul vilket gör den i stort lika smidig som tex Spirit.

@Christina: Tack tack tack! :-D

/s. sa...

@Linn (igen): Nu har jag varit och läst ditt barnvagnsinlägg. Och precis som du skriver så är ju Teutonias "små" hjul, bra mycket större än de flesta andras - tex Bugaboo som enligt uppgift har STORA problem med grusgångar...illa.
Teutonia Fun försvann raskt ur beräkningen för vår del då den är på tok för låg, då vi är rätt långa båda två.
FYI: Även MaxiCosy-barnstolarna passar på Teutonias underreden, men jag tror båda kräver att man köper nån sorts adapter :-)