tisdag 28 augusti 2007

Papa's back.

Då var man tillbaka på plats i soffan med datorn i knät igen. Fyra veckor semester och en vecka jobb har passerat sen jag satt här sist och skrev. Sommaren har varit toppen och vi har hunnit med massor, men samtidigt haft tid för oss själva och att bara ta det lugnt också. Haft mycket planerat, men med utrymme för att freestyla en del också. Faktiskt en av de bästa semestrarna jag upplevt. Mer om det i ett senare inlägg.

Vi är nu i vecka 37 (trettiosju!!) och Septembers ankomst närmar sig med stormsteg. Igår var vi hos barnmorskan för kontroll (varje vecka nu den sista tiden) och allt verkade bra, pulsen ligger stadigt på 140 och har gjort så de senaste 4-5 besöken och September är nu fixerad vilket innebär att huvudet har sjunkit ner i beckenet och sitter fast, på plats i utskjutningsposistion.
K mår fortfarande hur bra som helst vilket är väldigt skönt, haft lite ont i ryggen i persioder, men det har inte varit nån katastrof, men det har inte blivit några längre promenader den senaste månaden eller så. Varm vetepåse och massage har fått bukt på det och det har blivit mindre och mindre de senaste veckorna.

Efter undersökningen tyckte barnmorskan att vi skulle boka in ett ultraljud för att kolla upp storleken på September, för hon tyckte det kändes som h*n var lite väl liten, ingen fara eller så bara för att kolla upp det. Så idag var vi dit och döm av vår förvåning när vi fick reda på att September inte bara inte är för liten utan ligger hela 27% över skalan!? Så fel kan man tydligen ha :-) Men ser man på K så är ju inte magen speciellt stor , och hon har inte gått upp mer än drygt 12 kg på hela graviditeten. Men som barnmorskan som skötte ultraljudet idag sa innan vi satte igång, det finns ju gott om plats innuti K när man är så lång som hon är (ca 184 cm).

Och eftersom vi ändå var där...så passade vi faktiskt på att ta reda på vad September har mellan benen! Vi hade inte tänkt ta reda på det, men så kom ju det här extra ultraljudet så då tänkte vi att det kunde vara kul att veta – så vi bestämde oss för att kolla och det visade sig att *trumvirvel* mot våra gissningar, vi ska få en liten kille! :-D
Det verkar inte som det föds några tjejer detta år, alla och jag menar verkligen ALLA vi känner eller är bekanta med som fått barn har fått killar, typ 8-10 killar och 0 tjejer. Mycket märkligt.
Så Einar, Gustav, Vilmer, Edvin/Edvard, Alfred, Elmo och allt vad de nu heter får en ytterligare en medlem till killgänget.

Tre. Tre veckor kvar. Statistiskt sett är det väl förmodligen lite till också, men det skulle faktiskt kunna hända redan nästa vecka. Helt galet. Men jag känner mig faktiskt lugn. Det känns som vi förberett oss på ett bra sätt, läst på, gått förlossningsförberedande föreläsning, profylaxkurs, tränat andning, satt upp målbilder osv... Men jag inbillar mig samtidigt inte heller att allt kommer att gå enligt planen när det väl sätter igång, men jag känner mig på något märkligt sätt bekväm i det också – jag har gjort det jag kan göra och nu ska det bara hända liksom.

Tre. Tre veckor kvar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, jag hittade hit, ja, från vart nu då men det spelar väl mindre roll... Det var jätteskojigt att läsa och jag misstänker att det är första barnet!!!

Vi har ju fyra och det är så märkligt att läsa, som här, och se HUR mycket som är annorlunda mot för 19 år sedan...

Redan för 6 år sen när vår minsting kom till världen så hade så mycket förändrats men eftersom man redan gått igenom tre så brydde man sig inte så mycket om det hela, man visste ju...

Som fyrabarnsmamma så har jag egentligen bara ett råd att ge dig och mamman... Det är att ert barn kommer att lära er hur det ska vara och (okej då två råd) lyssna inte för mycket på alla goda råd...

Det blev ju konstigt att säga så men... Man kan bli alldeles vimsig och köra trettielva metoder på en och samma gång och man ska ta till sig allt som andra säger... Viktigast är att ni föräldrar kör tillsammans med ert barn så går det vägen... Om det nu går att förstå vad jag menar förstås...

Lycka till!!!

Camillas lockar sa...

Häftigt! En kille! Grattis grattis! Eller vadå, det är ju lika mycket grattis om det vore en tjej - men du fattar...! Det blir liksom lite mer verkligt när man vet vad det är därinne. I alla fall var det så för oss när vi kollade i vecka 21 :-)

Ska bli spännande att följa slutspurten nu!

Mitt liv -precis som på film sa...

Vad kul att du är tillbaks nu och grattis till er lilla kille! Våran lillkille William blir nu tre månader och hjärtslagen låg på max 140 under hela graviditeten. Det kanske stämmer vad de säger om att lägre hjärtslag gäller för pojkar? Vi som hoppades (om man nu får göra det) på en pojke men i och med att vi bara är tjejer i familjen trodde vi ändå på en tjej. Våran William är helt underbar och ni kommer också att få en alldeles egen liten underbar pojke. Förlossningen kommer att gå bra! Det blir inte precis som man tänkt, men det gör liksom inget när man får det lilla livet i sina armar. Bli inte besviken om du blir lite bortstött under förlossningen av K. Jag gick in i mig själv och körde mitt egna race med sambon i bakgrunden. Jag trodde innan att jag ville ha honom bredvid mig hållandes min hand hela tiden men ack så fel jag hade :-). Fast det är jättebra om du masserar ryggslutet på K, påminner om andningen och hejar på i slutspurten under krystningsarbetet. Vad spännande! Jag kommer att följa er hela vägen :-). Kramar till er båda!

/s. sa...

@Maria: Kul att du hittade hit :-) och tack för råden - som jag alltså inte ska lyssna på, hehe. Men det är ju sant som du skriver, man måste ju hitta sitt eget "sätt", ska man lyssna på alla andra hur man ska ta hand om sitt barn är det bäddat för katastrof - eftersom det finns ungefär lika många många metoder och råd som det finns personer som ger dem ;-)

@Camilla: Tack, tack :-) Vi blev lite häpna, men är förstås lika glada för en liten kille. Men det tog en liten stund att vänja sig vid tanken när vi gått och trott att det skulle bli en tjej (helt ovetenskapligt inbillat förstås) så pass länge :-)

@Mitt liv: Tack :-) det är kul att vara tillbaka. Jag som trodde 140 var ganska mycket? Lite därför vi trodde på en tjej! Men vi har nu avlivat de flesta myter om hur man kan avgöra kön, för de flesta såna tydde på att det skulle bli en tjej. Jag tror också allt kommer gå toppenbra, gäller för mig att ha koll på och försöka läsa av hur K känner sig helt enkelt, om jag ska vara deltagande eller avvaktande - vi får se helt enkelt. Jag är förberedd på båda möjligheterna.