söndag 1 februari 2009

Barnvagnstest / Utvärdering 2


Pappaledigheten går mot sitt slut för den här gången, att sex månader kunde gå så fort hade man väl aldrig kunnat tro. Får väl se om det blir några fler knoddar under åren som kommer, så kanske jag återupptar det här lilla bloggexperimentet. Att blogga under pappaledigheten gick, som ni helt säkert märkt, inte alls. Lite besviken att jag inte fick till de där barnvagnsutvärderingarna som verkade vara uppskattade när jag ser till min besöksstatistik. 

Så jag bjussar på en gratis affärsidé till den som har lite tid till övers; Starta en sajt som utvärderar och testar barnvagnar/barnprylar. Jag hinner inte, men ni kan väl skicka en rad om ni skulle ta tag i det :-)

Hur som helst, en liten uppföljning av min utvärdering av Teutonia Mistral S tänkte jag att jag skulle få till innan jag tackar för mig för den här gången.

Vagnen har rullat ganska precis 1,5 år nu och den har varit otroligt bra på alla sätt och vis, smidig att köra i den flesta väder och på de flesta underlag. Och som jag skrev i den tidigare utvärderingen så är de svängbara framhjulen ett måste på en vagn man kör dagligen. Det är helt enkelt smidigare att ta sig fram mellan butikshyllor, runt människor, navigera på tågstationer osv osv.
De stopp jag efterlyste hittade vi en hyfsat bra lösning på, köpte en drickahållaren för golfvagnar som vi fäste på handtaget, bra att ha en flaska vatten lätt tillgängligt, och som en extra bonus så fick man ju ett stopp för skötväskan så inte den halkar ner hela tiden.
En annan bra sak är lastkapaciteten, jag har skött handlandet så gott som hela tiden jag varit hemma (utan bil) och knatat till och från affären, och korgen under vagnen rymmer en hel del plus att man kan hänga en eller ett par kassar på handtaget - drickahållaren gjorde ett bra jobb även här.

Skötväskan är ju nästan ett kapitel i sig, efter att den vi köpte samtidigt som vagnen (Tyco tror jag den hette) hade pajjat typ tre gånger så gav vi upp och skaffade en Skiphop Duo  som har varit väldigt mycket bättre - kan verkligen rekommenderas!
"Duo" innebär att man har en lång rem när man ska ha den på axeln, och sen kopplar man bort den och använder två korta (som sitter fast i väskan) för att sätta fast den runt vagnens handtag. Låter nog mer komplicerat än det är. Kolla länken ovan så fattar ni direkt, väldigt smidigt hur som helst.

Det är ett par saker som jag irriterat mig på med vår vagn;
1. Den saknar fotbroms. Klart irriterande när man ska åka buss, men egentligen bara då. Detta tror jag iofs Teutonia har fixat på årets modell.
2. Bakhjulen lossnar. Fästanordningarna för bakhjulen har inte varit helt pålitliga, hjulen har dock aldrig ramlat av i "farten", men det har varit nära ett par ggr. Lite olustigt. 
3. Suffletten håller sig inte på plats i liggläge. När man lagt ner barnet i liggläge och vill stänga till så mycket det går så räcker det att det är lite guppigt underlag för att suffletten ska åka tillbaka lite grann, den håller sig liksom inte helt uppfälld. Lite irriterande.
4. Hjulen fylls med gruskorn. Så det börjar låta lite som en maraccas nu. Det är möjligt att det går att pilla bort gummit och tömma dem, men det har jag inte gett mig in på att testa. Det är inte så farligt egentligen, men det hade så klart varit bättre om det inte hände.

Att ta sig fram i snö har inte varit några problem alls faktiskt, det oroade jag mig lite för innan vi köpte vagnen, eftersom den har såpass låga "hjulhus" (eller vad man ska kalla det) framtill. Men jag har hittills aldrig kört fast :-) Även slask och snömodd har funkat förvånansvärt bra, men det j***it jobbigt att rulla vagn i modd ska jag säga, hua.

I dagarna har vi faktiskt köpt en ny vagn, en "dagisvagn". Lilla V är ju 1,5 år nu och jag har under Januari skolat in honom hos dagmamma. Och att släpa den här stora vagnen dit varje dag känns lite overkill så vi har skaffat en BRIO Sitty som är en mindre och enklare vagn. Inte alls lika stadig och skön att köra som Teutonian och har inte ens fullt liggläge, men istället tar den mindre plats, och väger mindre. Och dess huvudsyfte är som sagt att transportera Lilla V till och från dagmamman...så då är det fördelar som väger tungt :-)

Så framåt våren tänkte vi nog sälja av vårt gröna vrålåk, så är ni intresserade kan ni väl lämna en kommentar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Halkade in här av en slump då jag letar syskonvagn.
Har själv haft en teutonia fun, ganska nöjd, men tyckte den var så stötig. Har nu en easy walker till min son som nu är stor nog att sitta framåt.
Tänkte bara tipsa dig om att teutonia byter ut hjulen när det kommit in grus. Har en kompis som bytt 2 ggr på sin. Min var årsmodell 08 där gick det inte hål på hjulen så.
Stå på dig i affären annars vänd dig till teutonia dom är måna om sina kunder!

Hälsningar Karin Norrby

Anonym sa...

Hej!
Kul att se att ni hade samma "finalister" som oss. Du verkar hyfsat nöjd också. Hur mycket hade ni tänkt er att sälja vagnen för, och vad ingår? Kanske du/ni skulle kunna maila lite bilder?
Tack för bra info hur som helst.
Hälsningar Sara o Jonas
gbm@live.se