tisdag 9 oktober 2007

Barnvagnstest / Utvärdering 1

Hur har det nu gått undrar ni säkert, efter all efterforskning om vilken barnvagn som var den optimala (optimal för oss, bör väl tilläggas). Nu har vi ju varit hemma en stund och hunnit med ett par turer i vagnen min vår lilla kille. Så jag tänkte ge lite löpande utvärdering av våra erfarnheter med vagnen nu under hösten och vintern för att se hur den klarar sig i praktiken.

De föregående inläggen finns de att läsa här:
Barnvagnstest del 1
Barnvagnstest del 2
Barnvagnstest del 3

Första intryck
Vi har ju inte hunnit rulla så många kilometer än, eftersom vi bara varit hemma från BB i knappt två veckor, så detta blir bara det första intrycket av vagnen.
Vi valde ju som sagt en äppelgrön Teutonia Mistral S med svart insats (hård lift) i hård kamp med bland annat Teutonia Spirit S3, Bugaboo Cameleon etc. Svårt att föreställa sig hur den ser ut? Fear not! På allmän begäran kommer här bilder på den införskaffade bebisfarkosten.






På bilderna säckar huvan lite, ser lite sunkigt ut. Men den ser inte alltid ut så...bara när man inte dragit upp den ordentligt...vilket jag såklart borde gjort inför fotograferingen. Oh well.

Hur funkar den då? Mycket bra såhär långt måste jag säga, den är lätt att hantera, smidig att köra, snygg att se på och bäst av allt, vår son sover bra i den :-)

En stor fördel jag märkt med vår vagn jämfört med flertalet andra vagnar ute på stan är de svängbara framhjulen, som gör manövrerandet, framförallt i butiker där utrymmet ju som bekant är ganska begränsat mellan butikshyllorna, väldigt mycket smidigare än med de traditionella barnvagnarna med ett fast hjul i varje hörn på vagnen. Där föraren måste använda sin egen vikt för att trycka ner handtaget på vagnen för att lyfta framhjulen för att komma runt hörn...eller ens svänga. Själv kryssar man smidigt mellan hyllorna med en hand på vagnen... :-) Och detsamma gäller ju ute på gatan, även om det inte är lika påtagligt där.

Mindre bra? Skulle önska mig nån form av krokar eller "stopp" på handtaget som hindrar skötväskan från att röra sig när man åker, så den kunde hänga på en fast plats liksom. Går nog att fixa på nått sätt, har inte hunnit klura så mycket på det än bara. Saknar även reflexer på alla sidor av vagnen, nu finns det bara på sidorna, men fram och bak hade inte skadat heller tycker jag, men det är ju en lätt match att åtgärda själv.

Det får avrunda de första intrycken av vagnen, jag återkommer med fler upptäckter framöver. Det mest intressanta blir att se hur den klarar av snö, is, slask och modd med allt vad det innebär.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej min vän!
Nu startar jag Vidunderliga Barn. Och jag behöver hjälp.

Vidunderliga Barn ska vara en sida där vem som helst kan skriva. En sida för guldstunder, flippade stunder, hysteriska stunder, stunder med asgarv och gapskratt, sorgstunder, kaos, världskrig och bevingade ord. Allt av och från och tack vare och på grund av barn. I åldrarna från 0-17 år.

Vem som helst kan skriva sin lilla berättelse om just den stunden och det ögonblicket som känns roligt och angeläget att dela med sig av.

Jag skulle bli fantastiskt glad om du kunde vara en av de som skriver först. Jag tror mig veta att du redan nu har historier från den svindlande vardagen i mängder ;) Läs hos mig!

Anonym sa...

Keep the good work up! Vi funderar på en Mistral S så vi är väldigt nyfikna på att höra fortsättningen och fler utvärderingar. Hur funkar den på grus? Kan man köra i skogen? Fastnar man när man går på bussen? Går den in i alla hissar? Det är dags för utvärdering nummer 2 nu!

Unknown sa...

Hej Bob!
Papa håller som bäst på att återuppstå som bloggfågeln Fenix, lita på att en utvärdering del 2 kommer inom kort!

Anonym sa...

Väntar otåligt på utvärderingen av körning på slask, modd, snö o is! Nu har det ju varit sånt underlag vid ett par tillfällen... Jag läser din sida med mycket nöje och ska snart köpa den allra första vagen till vår dotter.
/Helena