tisdag 5 juni 2007

Föräldrarkurs del 2

Shit, hon ääär sååå grymm. Mona, barnmorskan som håller föreläsningarna vi går på. Idag var det del 2 (av 3) som handlade det om själv förlossningen. Tror kanske det var den bästa föreläsning jag varit på – alla kategorier (även om jag nu inte varit student och gått på så vansinnigt många i mina dagar). Hon fångar verkligen publiken och äger scenen med grym närvaro, humor, inlevelse, allvar, fakta, hon har liksom ALLT. Grymt. Och sen råkade det ju vara väldigt lärorikt också, men det känns nästan som en bonus man får på köpet liksom.

Idag var knappt ett öga torrt då Mona "förlöst" barnet (det är inte så att hon ställer till med teater direkt utan mer ett grafiskt berättande med härlig inlevelse) vilket t.o.m. framkallade en spontan applåd JAAA, det gick bra...ååå så fantastiskt! Iofs är väl inte hundratalet gravida, hormonstinna kvinnor de svåraste att locka ur ett par tårar, men jag hade också ett par som balanserade på tårkanalen, och jag tror inte jag var den enda.

Rekommenderas för alla blivande föräldrar. Inte bara er som ska ha första barnet. Boka in er – ni kommer inte ångra er.

5 kommentarer:

Anonym sa...

ja, föreläsningarna var så bra. Har hon berättat om pappauppgifterna? kom ihåg dom! var så skönt med föreläsningarna, kändes som att det var enda infon till förlossningen man behövde =o)

Anonym sa...

föreläsnignarna rockade! kom ihåg pappauppgifterna!

Anonym sa...

men va fan... jaja, var ju inte meningen att spamma en massa kommentarer...

/s. sa...

@mikaela:
Hehe, ja det blev många inlägg det där...vad var det jag skulle komma ihåg sa du?

Nja, det är väl inte så att hon givit oss en lista med saker, men det droppas ju lite saker eftersom; flaska med cola, några powerbars, vattenflaska, ombyte...och lite så. Sen förstås det man ska göra, och inte göra; stödja, försvara territoriet, vara där osv.

Men bidra gärna med dina (det gäller alla andra som läser detta också!) erfarenheter och tips om vad jag bör tänka på!

ps. det är knas med adressen du skriver in till din sida, tror du måste starta med "http://" annars funkar det inte.

Anonym sa...

alllså till oss så sa hon att det finns tre pappasaker men dom har jag glömt nu men det var tre saker som det var skönt att slippa tänka på själv.
Vi hade en riktig skolboksförlossning där allt liksom bara flöt på men jag tyckte det var skönt att sambon hjälpte mig att hålla ordning på lustgasmasken och rent allmänt vara lite manlig sådär =o)
För oss var det jobbigt direkt efter förlossningen eftersom jag mådde riktigt dåligt då och bara grinade. Då var det riktigt skönt att han såg till att jag åt och drack och skötte _all_ markservice. Svarade i telefon och avstyrde hugade besökare så att jag fick koncentrera mig på att amma (struligt som fan, strular det för er så kan jag _alla_ knep så hör av er dessutom rockar K.S. amningsmottagning!)
jajustdetja, det viktigaste (bloggarna)
http://www.wahlgren.org/mikaela
och så avkommans:
http://www.oskar.hellqvist.wahlgren.org/blog

varsågod, veckans längsta kommentar?