tisdag 26 juni 2007

Eländigt

Ikväll har vi varit på Psykoprofylaxkurs hos Mama Mia, kursen består av två tretimmarspass, ett idag och ett nästa tisdag. Men vi tänker inte gå dit nästa vecka. Vi tänker reklamera och be om pengarna tillbaka. Så. Illa. Var. Det.

Jag och K har ju tidigare gått den förlossningsförberedande kursen på Åsö Gymnasium med den charmerande Mona Göransson som jag tidigare, lyriskt, berättat om. Detta var samma sak, fast med ett par skillnader; mindre grupp (10 par), kursledaren Ulla Thörnblom var ungefär lika medryckande och engagerande som ett glas ljummet vatten, vi fick massera varandra i 10 min (av kursens 3 timmar) och sist men inte minst – eländet kostade 1795 kr (1995 om man går på helgen). Helt ofattbart. Känner mig lurad på 3 timmar av mitt liv.

Jag känner mig hemsk som gör ett sånt personangrepp, men jag vill avråda alla å det bestämdaste från att gå denna kurs. Ulla Thörnblom vår kurseledare läste innantill, famlade efter orden, blandade ihop de olika ämnena hon pratade om, avslutade alldeles för många meningar med "...kanske" och/eller ett litet nervöst skratt – inte speciellt förtroendeingivande alls. "Lustgas är den vanligaste formen av smärtlindring ... kanske". Är det det eller är det inte det...haaaallå?!
Och som sagt vi hade hört 98% av allt hon berättade ett par veckor tidigare på Åsö Gymnasium – på vilken 8 av de 10 paren hade deltagit på (och de återstående 2 paren skulle gå vid ett senare tillfälle), så om man nu inte behöver gå denna kurs om man varit på Åsö har Mama Mia gjort ett bedrövligt jobb med att informera om detta.
Det vi skulle lära oss (nåja) utöver det som alltså redan förmedlats på den tidigare kursen var att andas djupt och ta hjälp av buken, samt att massera vår partner så hon känner sig avslappnad.
Jag säger såhär, besök en (och då menar jag verkligen EN) yoga-klass på ditt gym, så har du lärt dig mer om andning än vad de 1795 kr ger dig hos Mama Mia. Massage tror och hoppas jag alla som har en partner på något vis redan utövar på varandra i någon form och vet något sånär vad denna tycker om.
Vi är alltså inte speciellt nöjda, så vi tänker be om pengarna tillbaka och hellre investera dessa i en god bok på ämnet. Innan du föder: en inspirerande guide till den nya psykoprofylaxtekniken verkar lovande och ger dessutom 1613 kr att spendera på något annat trevligt.

Uppdaterat: Se även Eländigt, del 2 för forsättningen på historien och Profylaxkurs, andra försöket.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men!? Vansinnigt!
Okej om denna person var jättenervös för att hon blivit "inslängd" i något som hon inte var förberedd på men annars ... näe. Inte acceptabelt. "Särskilt" inte i en grupp med de människor som kommer till just en sådan kurs! Är man inte osäker (vilket ju många är) så lär man ju bli det.

/s. sa...

Precis! Men har hon nu jobbat som barnmorska sen 70-talet finns det ingen ursäkt för att vara så dåligt påläst/förberedd som henne.
Och precis som du säger, man kommer ju dit i jakt på känslan av att vara så förberedd man kan, att känna sig säker och trygg. man ska väl inte gå så långt som att säga att det hade motsatt effekt, men det var inte långt undan...

Mitt liv -precis som på film sa...

Vad trevligt att du blev glad för mitt tidigare inlägg :-). Jag har fått för mig att killar är väldigt olika när det gäller att engagera sig i sina tjejers graviditeter. Jag tror att jag har haft lite otur. Jag älskar min sambo över allt annat, men känner mig ledsen över att han inte engagerat sig mer under graviditeten och inför förlossningen. Jag gjorde klart för min sambo att om vi skulle försöka bli gravida så ville jag ha hans fulla stöd. När det inte blev så blev jag jättebesviken och ledsen och det är jag än idag när vi nu sitter här med en fyra veckor gammal bebis som är helt undebar. Fortsätt att engagera dig som du gör. Det kommer du att ha mycket för framöver och du får din tjej att känna sig trygg och älskad. Du låter för bra för att vara sann ;-). Kram till dig och K!

Kajsa sa...

Tråkigt att ni hade en så dålig erfarenhet. Jag vet inte vad infon på Åsö bestod av, men själva så gick vi en kurs hos Annas profylax, på profylaxgruppen, som var skitbra! Har hört flera som tyckt att den varit fantastiskt. Inte så att jag vill strö salt i såren, jag tänkte bara att om ni verkligen är intresserade av att seriöst jobba med profylaxandning som smärtlindring så kanske ni kan kolla upp dem istället.

/s. sa...

@mitt liv: Ush...fy va synd jag tycker om dig :-( skulle nog aldrig förlåta mig själv om K kände så. Hua. Hoppas ni har det bra alla tre ändå trots "motgångarna" eller vad man nu ska kalla det. Kram!

@Kajsa: Hej, och tack för tipset :-) är det som är så bra med att ni lämnar kommentarer, så kan något dåligt vändas till något positivt. Vi har pratat om att gå en annan kurs senare i sommar, och då ska vi absolut ha ditt tips i åtanke!

Papa sa...

Där ser man. Ni var mer företagsamma än vi. Vi satt kvar och led men hade samma dåliga erfarenheter som ni. Våra vänner gick hos profylaxgruppen och var jättenöjda. Jag skrev faktiskt ett gnälligt inlägg om det på min blogg tidigare. Hos oss sade flera att de blivit rekommenderade av Mama mia att gå denna som förlossningsföreberdelse och kände inte till några former av föreläsningar sade dom.

Anonym sa...

Hej,

Jag vill meddela om att MamaMiakurser har valt att inte samarbeta med den ovannämnda barnmorskan mer - då vi fick ett antal negativa svar på feedbacken. Dock ska vi också säga att det var en del av deltagarna som tyckte kursen var bra.

Alla som valde att reklamera kurser blev kompenserade.

Hälsningar,

Mam/adgfaskurs/sö