torsdag 14 juni 2007

Vecka 27. På fötter igen.

Snoret har nu äntligen släppt sitt grepp om min hjärna (två veckors förkylning var inte att leka med) och det har blivit dags att skriva lite igen.

Ja, vi är nu som sagt inne i vecka 27. September har nu växt till sig ytterligare och är nu ungefär 25 cm från hjässa till stjärt och väger in kring ett kilogram. Kring den här tiden börjar det bli dags för September att slå upp ögonen och näthinnorna bildas, och h*n kan börjar uppfatta skiftningar i ljus och mörker.
Vi har gått över från att ha varit väldigt könsneutrala i vår benämning till att mer och mer kalla September för henne då vi båda som jag tidigare nämnt fått för oss att det är en liten tjej på väg, men kan ju inte låta bli att tänka att det skulle bli lite snopet om det kom ut en liten kille nu när vi kallat magen för henne så länge. Men men, förhoppningsvis hörs det inte så mycket in i magen så September tar illa upp om det nu skulle vara så det ligger till ;-)

Ks mage putar ut riktigt ordentligt nu och om det tidigare var någon som tvivlade på att hon var gravid tidigare så är de tvivlen som bortblåsta nu. Vi får om det kanske dyker upp nån bild på magen här framöver :-) Hon mår fortfarande toppenbra vilket är himla skönt och de värsta hormonsvängningarna verkar också ha lagt sig eller så har hon lärt sig att hantera dem. De senaste veckorna har vi haft det väldigt mysigt, med mycket ömhet och närhet så det känns klart bättre nu än när jag beklagade mig lite här senast. Sexet, som det nog borde skrivas ett eget kapitel om, har gjort ett återintåg i våra liv den senaste månaden ungefär, inte i närheten av så frekvent som innan graviditeten, men nån gång då och då sådär vilket ju är trevligt, även om jag får lite känslan av att hon gör det mest för min skull. Men jag klagar inte. Det är riktigt häftigt att se vad som händer med magen när det går för K, den drar ihop sig och blir stenhård! ...som att man bytt ut livmodern mot en rejält pumpad handboll. Måste bli himla trångt för stackars September därinne, hehe, stackarn.

Det är en febril aktivitet därinne, det sparkas och slåss långa stunder varje dag, jag får ju oftast bara ta del av det som händer på kvällarna men även då händer det väldigt mycket. Det märkligaste är nästan sent på kvällarna, jag går oftast och lägger mig ett par timmar efter K eftersom hon ska upp så himla tidigt om mornarna, men då när jag kommer och lägger mig brukar jag lägga handen på magen och väldigt ofta är det full aktivitet därinne trots att K sover tungt...fascinerande! :-)

8 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Kul att du är tillbaka och att snoret släppte greppet. Till slut. Segdraget! Förkylningen alltså :-)

/s. sa...

Tack tack :-) Ja, det var banne mig på tiden, dras fortfarande med rethosta nu nästan 3v senare..galet. Men lite hosta kan man ju leva med, lite jobbigt när man ska träna bara :-/

Anonym sa...

Haha! Jag gjorde manlighetstestet :D Tack för ett gott skratt!

/s. sa...

Hehe, det bjussar jag på ;-)

Testresultaten för den som undrar vad jag och Christina surrar om.

Anonym sa...

Nu undrar jag en sak ...

... kan du möjligen maila mig så att jag på så sätt får din mail ... jag skulle vilja berätta om min idé och ställa en del konkreta frågor.

Bara bara om du vill och har tid! Förstår till fullo annars.

Kajsa sa...

Hej, hittade hit via en kommentar på Camillas lockar. Jag har hört (kanske är en skröna) att det ska kännas ungefär som massage för fostret när mamman får orgasm. Hahaha, vem kan veta det egentligen?? :-D

Mitt liv -precis som på film sa...

Vad spännande med September! Vilken bra pappa du kommer att bli! Du är så engagerad redan nu att jag blir alldeles rörd :-). Det måste vara varje kvinnas dröm att ha en man som engagerar sig i henne och hennes graviditet. Din sambo är en lyckans ost :-). Sköt om er och magen! Hälsningar från en nybliven mamma

/s. sa...

@Christina: kolla mailen... :-)

@Kajsa: Hej, kul att du hittade hit. Haha, ja vi kan ju hoppas på att det inte är en alltför obekväm upplevelse iaf, men massage är kanske att ta i.

@Mitt liv: Åh, tack snälla, men jag förstår inte hur man INTE skulle kunna engagera sig?! Stort grattis till tillökningen! :-D