tisdag 29 maj 2007

Humörbomb

K har haft lite smågalna humörsvängningar de senaste dagarna, jag hoppas och tror att det är hormonerna som spelar henne ett spratt, för jag kan väl inte helt plötsligt ha blivit så otroligt elak och okänslig? En liten felfrasering eller motargument och PANG så smäller det, helt utan förvarning (som jag ser det iaf).

K har fått köpnojja, hon vill handla allt NU, spjälsäng, vagga, kläder, filtar, skötbord osv osv och jag säger lugn, en sak i taget, vi kan väl börja med att kolla runt lite på sängar och inte bara ta första bästa (IKEA) även om den var billig och säkert helt okej. Men det är ju för att jag är sån, som ni kanske märkt. Gillar att skaffa mig koll på marknaden innan inköp helt enkelt. Men jag vill bygga boooo... blir svaret då.

"Babyfiltar" utlöste kvällens humörbomb, vi måste köpa babyfiltar säger K. Jaha, säger jag, men vi har ju 8 filtar redan – och det i tillägg till de 2-3 vi faktiskt använder, kan vi inte använda dem, vad är det för speciellt med en babyfilt? Så jag frågar vad som utmärker en "babyfilt", stort misstag tydligen. Den är mindre och av tunnare material blir svaret. Så jag föreslår i min enfaldhet att man dela de filtar vi har och kalla dem för babyfiltar, men möts då av tårfyllda ögon och neråtriktade mungipor som förklarar för mig att jag säger emot allt och att jag (alltså K) vill bygga boooo... och att jag faktiskt borde kunna vara lite känsligare. Suck. Vad göra...

Jag vet ju inte ens vad en "babyfilt" är, än mindre om vi faktiskt behöver en...eller om det kanske är det absolut viktigaste vi måste införskaffa innan September dyker upp. Det kan mycket väl vara så, men då vill jag ju veta vad kriteriet är för en så kallad babyfilt så jag kan ta reda på hur många olika det finns och vilken som är bäst/billigst/snyggast/dyrast/hightech osv osv för att kunna göra ett köp vi kan vara nöjda med. Eller så visar det sig att det är är en fleecefilt precis som de fyra vi har i källaren som vi helt enkelt kan klippa isär till sexton "babyfiltar". Men det är svårt när man möts av en hormonsmocka så fort man försöker ta reda på vad det är vi ska köpa. Det här är bara ett exempel av ett par tre ämnen som renderat ungefär samma reaktion den senaste veckan.
Hittills har jag inte tagit åt mig så mycket utan låtit det rinna av mig ganska omgående, men inser samtidigt att det inte kan fortsätta såhär i all evighet, då kommer vi ruttna på varandra...så fortsätter det måste vi reda ut det på nått vis.

Jag borde kanske bara låta henne få hållas och handla lite så hon får bygga boooo i fred...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det reds nog ut när lilla lill*n kommer. Du har svaret i de sista raderna i ditt inlägg ...

/s. sa...

Tack Christina :-)
Fick ett mail av K igår där hon tog upp saken och vi bestämde att vi skulle prata igenom saken när träffades på kvällen. Vilket vi gjorde och det känns som vi förstod varandra, vi kom fram till att vi får höja toleransnivån en aning mot varandra under den här tiden så att vi inte hamnar i luven på varandra över såna här nonsenssaker. Så nu får vi se hur bra det fungerar i praktiken :-)

Camillas lockar sa...

Moahahaha! Ja, det verkar inte som ni har så där vidare värst många slagsmål därhemma, så det är nog bara att hållas. Ökad toleransnivå är absolut en lösning. Det ÄR jobbigt att vänta och vänta och vänta. Och sen när h*n kommer behöver ni ännu högre toleranströskel :-)
Låt din kvinna hållas, så hormonerna inte får sånt där frispel alltför ofta :-) Bygg boooo lite i smyg, du...

/s. sa...

Nej det är ganska lugnt på slagsmålsfronten ;-) Förr råkade vi luven på varandra (dock endast verbalt) med jämna mellanrum, men nu har vi lärt oss att vi är precis lika envisa och tjurskalliga/stolta och vi faktiskt måste svälja stoltheten och prata MED varandra istället...och det är väl samma sak som gäller nu helt enkelt, och inte låta hormonerna ta överhanden.