onsdag 21 februari 2007

Påverka fostrets utveckling i magen?

Ja, det mesta av September är juh redan förbestämt via min och Ks genbank. Och vissa delar kan påverkas av hur väl K sköter sig nu under graviditeten, kost, motion osv. Så då har jag självklart börjat fundera hur jag ska kunna ta del av detta och dra mitt strå till Septembers utveckling på detta tidiga stadium.

Som jag förstått det finns det tre möjligheter; via ljud, via ljus eller via beröring.
Efter en snabb koll verkar det enklaste och mest positiva verkar vara påverkan via musik, ska även ta reda på lite mer om magmassage/respons och dylikt, men till att börja med föll valet på musik, något som passar bra eftersom det är ett stort intresse. Ljus kändes aldrig som något rimligt alternativ, har inte letat men jag kan inte tänka mig att man kan uppnå någon vettigt genom att belysa fostret, snarare tvärt om.

Så jag har inlett en liten efterforskning när det gäller att påverka foster med musik, vilket jag kommer redovisa här i bloggen allt eftersom, med start när jag fått lite mer kött på benen, håller fortfarande på att samla in grundfakta...

Inga kommentarer: