fredag 16 februari 2007

Vecka 9

Vecka nio är redan avklarad och tiden bara rusar iväg, hinner knappt läsa på om den kommande veckan förrän den är över. På utsidan har det skett lite den här veckan, Ks bröst gjorde helt plötsligt under ett par dagar ett ryck växtmässigt...rätt var det var så var de märkbart större än innan, tur att jag "undersöker" dem så ofta som jag gör, hihi, annars hade jag kanske missat detta. Magens tillväxt lyser däremot med sin frånvaro. K är ofta lite illamående om kvällarna, och dessutom väldigt trött, så det här numera till ovanligheterna att hon håller sig vaken längre än 10 om kvällarna. Och man kan juh förstå att det behövs en hel del sömn med tanke på vilka krafter som släpps lös i hennes kropp, plus att hon inte mår illa när hon sover...så hon lägger sig ofta lite extra tidigt för att slippa känna av illamåendet.

På insidan har det också hänt en del, September har den här veckan växt till någonstans mellan 22 och 30 mm, käken är färdigutvecklad (nåja...lite större ska den väl ändå bli), näsa och öron börjar puta ut och September har även börjat röra på sig för att träna sina muskler, men tack vare sin minimala storlek kan inte K känna av rörelserna än.

Häromdagen var vi på inskrivning hos "vår" barnmorska, hon har hand om ca 180-200 blivande i taget, så om det kommer bli så himlas personligt vet jag inte...kan hon hålla reda på alla utan att tjuvkika i journalen tro? Hon verkar väldigt trevlig hursomhelst. Och med tanke på de drivor av tack-kort hon hade på väggarna, skrivbordet, golvet och taket i sitt rum kan man nog misstänka att hon vet vad hon pysslar med också, vilket juh är skönt att veta. Var ett ganska kort möte, jag behövde egentligen bara lämna min kontaktuppgifter, K däremot fick i tillägg lämna ett par blodprov och kissa på en pinne. Soheila heter hon, barnmorskan, inte helt lätt att få in i huvudet...låter inte som nått annat namn jag känner till iaf, så det är lite lurigt att komma ihåg...tänker på Leila så går det kanske.

*trumvirvel*
Nästa vecka ska vi göra första ultraljudet! Blir nervös bara jag tänker på det...ujuj...känns som att allt det här kommer bli en aning verkligare då. Anledningen till att vi gör det såpass tidigt är juh att vi ska resa iväg sen (bara två veckor kvar nu!!) och blir borta under den tiden man normalt sett gör det första ultraljudet eller det så kallade NUPP-testet, vilket vi alltså inte kommer göra (rekommenderas framförallt för kvinnor över 35). Det finns även en metod som heter KUB-test (som inte har något med gräsmattespelet att göra). Båda dessa tester görs för att kunna göra en bedömning om barnet kan ha Downs syndrom. Tidigare gjordes detta med ett fostervattensprov, men eftersom det ökar chansen för missfall från 0,7 till ungefär det dubbla (siffrorna varierar beroende på var man läser), så är de nya metoderna, som alltså ska vara helt ofarliga, att rekommendera.

NUPP/NUP = NackUPPklarningen
KUB = Kombinerat Ultraljud och Biokemi

Imorn, eller ja, sedan 17 minuter, fyller K år. Ska överraska henne med ett besök på restaurang, fast det är egentligen inte överraskningen, utan den kommer sen, eftersom jag bokat ett rum på ett hotell i anslutning till restaurangen där vi ska spendera natten...mysigt att komma iväg lite - och dessutom älskar K hotellfrukost, så det är nästan mest därför :-)

Läs mer om vad som vanligtvis händer under vecka 9 av graviditeten hos Growingpeople, Gravid.se, Familjeliv och Vårdguiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Å vad härligt omtänksam du är gentemot henne. Glöm inte bort att vara det sedan ... när vi får den lilla klimpen. Man kan ju bli lite knäpp då ;)
Lyckan med er till ultraljudet. Det är en magisk stund att få se sitt barn. Först då blev det så verkligt. På riktigt. Jag lämnade min gynekolog och cyklade lycklig hem. Med de blåa plastpåsarna på fötterna ..

Camillas lockar sa...

Vad det händer grejer! Inskrivning, VUL :-) Blir så grymt gravid-sugen när jag läser det du skriver! Det är en väldigt speciell tid.

/s. sa...

@Christina: Hihi, tack...man gör vad man kan :-) Vår middag + övernattning var en succé...mys på hög nivå.
Och självklart har jag alltid tänkt vara lika omtänksam mot henne.

@Camilla: Du får väl intensifiera övertalningen därhemma då! Med lite tur hinner du juh också klämma ut en modell '07 ;-)