måndag 30 april 2007

Vuxenpoäng

Jag har tydligen blivit utmanad av ingen mindre än Christina :-) Och vem är jag att inte ställa upp liksom. Testet går ut på att se hur pass vuxen man är, min ålder börjar väl åtminstone närma sig vuxenläge (jag fyllde förresten år för en dryg vecka sen - mer om det i ett senare inlägg) så nu får vi väl se om mina handlingar också är det...

x Jobb (1p) … Japp.

x Visitkort (1p) … Jess. Även om jag inte gör av med så värst många.

x Konferens (1p) … Nån gång om året blir det väl.

- Bor hos föräldrar (-2p) … Gjorde ett återbesök för ett par år sen men nej.

x Vara sambo (1p) … Ja, med K såklart. Sedan drygt två år.

- Vara förlovad (1p) … Näe...undrar när hon ska fria egentligen...

- Vara gift (2p) … Näpp, se ovan

- Skild (3p) … Nej, och jag hoppas verkligen jag slipper det.

- Äga villa (2p) … Nein, men nån gång ska jag rita/bygga min egen. Har bostadsrätt dock.

x Ha en bil (1p kombi + 1p) … Ja, får nog betraktas som lyx eftersom vi inte använder den så rasande mycket, men det är ju väldigt bekvämt. Audi A3 Sportback; räknas som kombi? Jaa...det tror jag väl. Deu poin! (eller vad det heter)

- Hund (1p) … Icke, har varit allergisk sen jag var runt 3-4 år. Tyvärr.

x Lån (1p) … Oh ja...drog mig länge för att skuldsätta mig (har inga studieskulder) men sen ville man juh ha lägenhet och då vart det oundvikligt.

- Gemensam ekonomi (1p) … Nej, inte helt och hållet. En gemensam del och en personlig del.

- Pensionsspara (1p) … Nä, men det är inte långt bort ska nog dra igång det inom kort...

- Storhandla (1p) … Max för 2 dagar i taget, så det räknas nog inte.

- ICA-kundkort (1p) … Nej, men bonuskort på PrisExtra :-) halvt poäng?

x- Använda rabattkuponger (2p) … Om det ligger nån i kassan som motsvarar den vara jag köpt; visst! En poäng?

- Äga hushållsassistent (1p) … Nej, har inte plats – men i nästa lägenhet!

- Äga diskmaskin (1p) … Jag ÄR en diskmaskin.

x Dubbelsäng (2p) … Japp! Har betalt den så då äger jag den väl hehe, den anländer om en vecka ungefär :-D

- Ha julgran på julen (2p) … Nee...har inte firat jul här i lgh, men där vi firar brukar det finnas :-) Får väl se hur det blir nu när vi ska ha familj.

- Gråa hår (1p) … Nix.

- Celluliter (1p) … Ehhh...nope.

- Prenumerera på morgontidning (1p) … Har alla på jobbet, så nej.

x Lösa sudoko (1p) … Blev rätt mycket förra sommaren, men inte längre...men jag KAN.

x Välja att inte svara i telefon (2p) … Ytterst sällan.

- Putsa fönster (1p) … K har skött det än så länge.

- Svampplockning (2p) … Inte mycket till svampletare.

- Långfärdsskridskor (1p) … Testat en gång, räknas det?

x Parmiddag (1p) … Börjar bli ett tag sen...får ta tag i det, är ju urtrevligt :-)

x Vinprovning (1p) … Inte med gravid flickvän, men vi har gjort det tidigare.

- Danskurs (1p) … Nix pix, men K verkar lite sugen :-/

- Partaja till gamla 70-talshits. (1p) … Nee

x Dricka konjak alt. calvados till kaffet (1p) … Fick underbara cognacs-glas i present förra veckan så nu jäklar... :-) Men jag dricker inte kaffe ju.

- Däcka före 23.00 dagligen (1p) … Nattmänniskan nr 1. Sällan i säng före midnatt.

- Föredra soffan hemma före krogen/puben med bästa kompisarna (1p) … How about soffan hemma med bästa kompisarna? Blir inte såå mycket krogen nuförtiden.

- Spela Bingolotto (1p) … Neee.

x Tycka att Ernst Kirchberger är en riktig pudding (1p) … Absolut.

- Ha höftproblem (1p) … Nej, men jag har skavsår efter gårdagens löptur.

- Köa till Allsång på Skansen kl 7 på morgonen (2p) … Hua. Anders Lundin äcklar mig.

- Bli förundrad över "ungdomen idag" (2p) … nope.


Mina tillägg som jag verkligen tycker bevisar att jag ÄR vuxen … varje kryss är nog lika med minst 5 poäng.

x Använder tandtråd ... Check!

x Bär skjorta ... För två år sen; Nej, möjligtvis på nyårsafton. Nu; Ja, nån gång då och då.

- Bär slips ... Nej, där går gränsen.

x Amorterar lån jag egentligen inte måste ... Japp. På bilen. "För att kompensera värdeminskningen" har jag hört komma ur min mun upprepade gånger.

x Köper en Playstation 3 ... Jesssss! Eller? :-D

- Diskar upp direkt efter maten, så det inte blir stående ... Näe. Önskar mig det här poänget.

x Nojjar över elektronikprodukter i standby-läge ... Jaa. Helt plötsligt tror man allt ska börja brinna så fort man vänder ryggen till.

x Önskar sig cognacsglas i födelsedagspresent ... Japp. Och fick det dessutom. Jej!

Fasen det här var juh galet svårt... :-)

Är jag vuxen då? Vet inte, är nog inte helt där än, men det börjar närma sig. Inbillar mig att man växer med uppgiften när September anländer – blir lite mognare, lite mer ansvarstagande...för det är väl det det handlar om att vara vuxen. Och att man dessutom har ansvar för någon annan, inte bara sig själv ... det ställer nog en del krav på vuxenhet misstänker jag.

Sedan ska man väl passa vidare faklan; så om ni känner er manade, Camilla och Henry B, kan ni väl göra ett försök ni också :-)

Idag promenerade jag och T genom Östermalm och åt glass i solskenet och pratade om hur märkligt/magiskt det ska bli att vi blir fäder inom kort. Såg pappor som gungade sina små i lekparkerna och konstaterade att det där är vi nästa sommar. T var inte säker på att man skulle gunga när man var så liten, men då sa jag att de kan ju alltid äta sand istället.
Ingen av oss har nog riktigt fattat det än ... vad det är som håller på att hända ... och vi var överens om att det nog finns en mening med att det känns så. Våra flickor har ju helt andra möjligheter att vänja sig vid den här nya människan eftersom de har den i magen i nio månader och har redan från start ett enormt band till de små, vilket ju är viktigt för att det ska fungera, och de små har ju egentligen ingen användning för oss under det första året ... men det året kan vi använda för att vänja oss vid det här nya livet och ta det till oss.

Äventyret väntar. Eller va f*n säger jag. Det pågår ju för fullt!

4 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Tackar ödmjukast för inbjudan till utmaning! Fast jag passar, kolla varför här :-)

/s. sa...

Det är lugnt Camilla, det var OM du hade tid helt enkelt.

Anonym sa...

bah, vi plockade det ultimata vuxenpoänget i lördags. vi packade in barnet i bilen och åkte till ikea, vi var där 9.45, de öppnade 10... en lördag. huuu...
klå det om du kan =o)

/s. sa...

@Mikela: Haha, ja det var rätt svårslaget. Själv brukar jag tajma in IKEA-besök till fredagkvällar - en timme innan stängning typ, då är det lugnt och skönt :-) Så det kanske också är lite vuxenpoäng, eller gubbpoäng t.o.m. ;-)

Förrsten Mikaela, när du skriver in din adress till din sajt måste du ha med "http://" innan adressen, annars funkar det inte.